Sunt date pe care poate că le ştiaţi din surse diverse, dar niciodată adunate aşa cum le veţi găsi mai jos. Sunt cât se poate de "actuale". Am pus ghilimelele pentru că "actual" în internet are valoare doar în secunda în care ai apăsat ENTER.
Documentaţia este din această lună şi a fost realizată în "interes de serviciu".
Istoria Internetului a
început
la
2 septembrie
1969,
cu ARPANET , acronimele de la The Advanced Research Projects Agency Network – o reţea creată de către Departamentul Apărării al Statelor
Unite, pentru cercetări în domeniul reţelisticii.
Deşi în acel stadiu nu
semăna deloc cu Internetul pe care îl cunoaştem azi, ARPANET a fost deschisă
utilizatorilor civili în anii 1970, primii dintre aceştia fiind cercetătorii din marile universităţi
din SUA. Conexiunile internaţionale au început în 1972, însă Internetul era
doar un mijloc de comunicare între calculatoare şi de cercetare în reţelistică,
lipsind World-Wide-Web-ul şi poşta electronică de astăzi.
Serviciile folosite în
zilele noastre pe Internet au apărut însă pe la mijlocul anilor 1980, conceptul
de nume de domeniu (nume.com) fiind introdus abia în anul 1984.
Partea Internetului
familiară majorităţii utilizatorilor, este domeniul World-Wide-Web (prescurtat
WWW sau simplu Web, cu echivalentul românesc de Reţea), inventat în 1989. În
termeni mai simpli, Web-ul este o reţea de calculatoare interconectate în
Internet, care oferă posibilitatea utilizatorului unui calculator să acceseze
informaţia stocată pe un altul, prin intermediul serviciilor de conexiune
furnizate de această reţea globală
Interfaţa grafică a
permis în 1993 şi utilizatorilor începători să se conecteze de acasă la
Internet prin intermediul modem-urilor, până atunci singurele calculatoare
conectate fiind cele ale universităţilor şi marilor companii.
Dacă avem îm vedere
faptul că la data de 30 iunie 2012, erau înregistraţi 2.405.518.376 de utilizatori
ai Internetului,
ceea ce reprezintă peste 30% din totalul populaţiei globului, iar creşterea numărului
de utilizatori la nivel global nu dă semne de încetinire,este cert că în luna
iunie 2013, numărul acestora a trecut de 2,5 miliarde de persoane. Internetul
în forma sa prezentă nu mai reprezintă doar un mijloc de a căuta rapid
informaţii sau de a transfera fişiere la distanţă, ci a devenit o proprie lume
virtuală în care oamenii trăiesc, socializează, se pun la curent cu ştirile şi
fac comerţ.
Reţelele de socializare
sunt un instrument de marketing folosit atât de companiile mari cât şi de cele
care au o cifră de afaceri nesemnificativă. În ceea ce priveşte topul preferinţelor,
pe primul loc se situează Facebook (92%), apoi Twitter (82%), LinkedIn (73%) si
blogul de companie sau Pinterest. Desi
blogul de companie a fost printre primele forme de interacţiune şi de dialog cu
clienţii, acesta a pierdut din popularitate, în faţa dinamicii şi a numărului
mare de utilizatori, astfel că doar 61%
dintre companii mai folosesc blogul ca mijloc de comunicare. Însă, pentru a obţine
o comunicare online eficientă, la fel de importante ramân site-ul de companie şi
e-newsletterul.
Odată cu dezvoltarea
exponenţială din ultimii ani a Internetului, utilizatorii săi s-au
diversificat, adaptându-se la diferitele forme de informaţii apărute în spaţiul
virtual sau adaptând informaţiile virtuale la propriul lor stil de viaţă.
Astfel putem spune că există diferite tipuri de utilizatori, diferenţiaţi prin orientarea pe care o au pe Internet, scopul
cu care accesează internetul şi activitatea depusă.
Există utilizatori care ştiu exact ce caută pe Internet, având o bază
de site-uri deja formată, pe care le vizitează periodic pentru a afla noutăţi
(de exemplu site-urile de presă online, cele cu o anumită tematică etc).
Unii utilizatori sunt interesaţi doar să-şi
verifice e-mailul, petrecând doar câteva minute online pe o sesiune; alţii însă
petrec ore întregi pe forum-uri şi reţele sociale pentru a comunica online cu rude,
prieteni, sau necunoscuţi. O însemnată parte a internauţilor intră pe retea
doar pentru a căuta o informaţie anume în motoarele de căutare (de exemplu
informaţii despre un produs).
Folosim chat-ul o bună
parte din timpul activităţilor alocate pentru lucrul în mediul virtual. Comunicând
online câştigăm timp liber pentru că putem face asta de oriunde în lume fără a
ne deplasa fizic la un loc de întâlnire.
Comunicarea online facilitează
de asemenea socializarea, închegarea şi dezvoltarea relaţiilor de prietenie prin
intermediul reţelelor sociale sau prin email-uri.
De asemenea, pot fi contactaţi oameni din toate colţurile lumii, de la care se pot invăţa lucruri noi despre cultura acestora,
lucruri despre care, în lipsa acestor mijloace de comunicare, nu s-ar fi putut
afla niciodată, nimic. În acelaşi timp, comunicarea online oferă acea libertate
de care ai nevoie pentru a alege cu cine vrei să comunici precum şi subiectele care se vor a fi abordate pe
parcursul comunicării. Orice deviaţie de la subiectul conversaţiei, se rezolvă
uşor prin abandonarea “subiectului” contactat.
Internetul consumă 2-3% din energia electrică la nivel mondial, iar
procentul se află într-o creştere vertiginoasă. Hiperactiv şi aflat într-o expansiune fără
limite, Internetul antrenează în vârtejul dinamicii sale fără precedent, un număr
colosal de computere şi servere care sunt alimentate şi răcite, ca să nu intre în
colaps, printr-un consum energetic impresionant.
Pentru a ne face o
imagine asupra acestor imense consumuri energetice, ar fi interesant de
ştiut spre exemplu, că Facebook, a
construit în Oregon două impresionante centre de baze de date care sunt
alimentate cu energia provenită de la o centrală termoelectrică (pe cărbuni!),
care consumă cât echivalentul a 80.000
de case americane, ceea ce a determinat declanşarea unor mişcări de protest în rândurile ecologiştilor
de la Greeapeace şi nu numai.
Apple, la rândul său, se pregăteşte să dechidă in Carolina de Nord, un
centru cu o suprafaţă de 4,6 hectare, pentru a cărui funcţionare, sunt necesari
peste 100 de megawati.
Google în schimb, deţine un centru de date
construit într-o veche tipografie din anii ‘50, în Finlanda, care are un impact ambiental extrem de scăzut şi e răcit
cu apă de mare.
Google a anunţat oficial intenţia de a reduce
cu 30% emisia de CO2, iar Yahoo se orientează în aceeaşi direcţie, următorul său
centru de date fiind alimentat cu energia produsă de apele Cascadei Niagara”.
Dintre cei peste 2,5
miliarde de utilizatori de internet la nivel global, 1,1 mld. provin din Asia (565 de milioane din China!), 520 mil. din Europa, 275 mil. dinn America de
Nord, 167 mil. din Africa).
La sfîrşitul anului
2012 erau înregistrate 634 de milioane de site-uri web şi create 51 de milioane de site-uri.
Pe reţelele de
socializare, puteau comunica: 1 miliard de utilizatori pe Facebook (număr atins
în octombrie 2012). 53% dintre utilizatorii reţelei Facebook sunt bărbaţi iar
vârsta medie a tuturor utilizatorilor acestei reţele, (care acţionează butonul
“like” de aproximativ 2,7 miliarde de ori într-o singură zi!), este de 40,5 ani.
24,3% dintre cele mai dezvoltate
10.000 de site-uri din lume au integrare Facebook (butoane, câmp de comentarii
etc)
Aproape toţi
utilizatorii de internet au cont e-mail, iar
zilnic
navighează în reţea 2,2
miliarde de utilizatori. Aceştia trimit 144 de miliarde de e-mailuri pe zi
dintre care 99 de miliarde sunt spam.
Dintre browserele web, Google
Chrome este folosit de 33% dintre abonaţi; Internet Explorer, de 32%; Firefox , de 25%; Safari 7%; Opera 1%; Altele
1%
În anul 2012 pe Google
s-au înregistrat 1,2 mii de miliarde de căutări !!!!, dar o treime dintre americani foloseşte alt motor de căutare.
În ceea ce priveşte
comunicarea pe reţeaua internet prin intermediul telefoanelor mobile, este de remarcat faptul
că există deja peste 1,3 miliarde de
smartphone-uri la nivel global, care, raportate la cele 6,7 miliarde de
abonamente de telefonie mobilă, reprezintă aproape 20%. Poate că tocmai de
aceea aproximativ 13% din traficul
global de internet este realizat de pe telefoane mobile.
Din sfera mijloacelor
video, YouTube a ajuns la miliard de vizualizări – număr atins în premieră de
clipul „Gangnam Style”şi tot pe YouTube, 8 milioane de oameni au urmărit
simultan transmisia în direct a saltului cu paraşuta executată din spaţiu de
către Felix Baumgartner.
Pe Facebook se încarcă lunar 7,3 milioane de GB de imagini
fotografice, iar zilnic se adaugă cca. 300 de milioane de poze. În septembrie
2012, Instagram înregistrase 5 miliarde de fotografii încărcate, ceea ce ar însemna 58 de fotografii pe secundă.
Salut ! Odorica:)
RăspundețiȘtergereSarut mana, Theodorica! Probabil ai vrut sa vezi daca raspund. Cam greu acum, dar dupa vacanta intru in normal.
Ștergere