Intre timp, am primit acest e-mail din partea unui camarad, ofiter in rezerva, caruia nu i-am cerut voie sa postez ceea ce mi-a scris, de aceea nu-i voi publica numele. Pentru ca observatiile sale sunt corecte, iata textul: "
Va salut ,
Vazind ca ati preluat si publicat articolul de la SCMD Constanta ...
Principalul argument al acelei functionare , subordonate acelui general , este "lipsa pensiilor de serviciu in toate tarile UE" ...
Deci ... pensii de serviciu ar fi existat (si mai exista si in prezent) numai in Romanica ...
Ca urmare ... statul romanesc fiind pe deplin indreptatit sa faca "ce vrea muschii lui"| cu acele pensii ...
Va propun sa reamintiti colegilor (dar si acelei functionare subordonate acelui general) ca nu este adevarat ca "Pensia de serviciu este un tip de pensie consacrat exclusiv de legile române, care nu este garantat de nici un principiu comunitar şi nu se încadrează în nici unul din dintre tipurile de pensie recunoscute de normele comunitare." .
Nu aveţi încredere în angajatorul M.Ap.N.
La data de 21.02.2014, Direcţia Pentru Relaţia cu Parlamentul şi
Asistenţă Juridică, prin consilierul juridic Comănescu Florina Roxana,
aparţinând Asociaţiei Consilierilor Juridici ”Fidelis Legis”, depune la Dosarul
nr. 692/3/2014 o
Întâmpinare , care naşte multe semne de întrebare asupra modului în care
M.Ap.N. înţelege să respecte şi să protejeze interesele pensionarilor militari.
Redau un pasaj din acest document:
“ Cu
privire la susţinerile reclamantului în ceea ce priveşte încălcarea
principiilor ocrotirii drepturilor dobândite şi încălcarea dispoziţiilor Convenţiei
Europene a Drepturilor Omului, înstanţa
nu se poate aprecia decât în sensul respingerii acestor aprecieri.
Învederăm instanţei că,
aceste principii nu au fost avute în vedere la acordarea acestui tip de pensie,
respectiv acordarea pensiei pe baza contribuţiilor private suplimentare ale
reclamantului sau pe baza unei convenţii între angajator şi angajat cu privire
la acordarea unei compensări pentru asumarea riscurilor profesionale.
Pensia de serviciu este un
tip de pensie consacrat exclusiv de legile române, care nu este garantat de
nici un principiu comunitar şi nu se
încadrează în nici unul din dintre tipurile de pensie recunoscute de normele comunitare.
Asumarea
funcţiei de cadru militar în Ministerul Apărării Naţionale, nu a fost
determinată de prefigurarea unei compensaţii din partea statului constând în
acordarea pensiei de serviciu după
retragerea din activitate, neputând reprezenta cauza exercitării funcţiei.
Cu
totul alta ar fi fost situaţia dacă, la momentul accederii în profesie,
angajatului i-ar fi fost prezentat prin contract, riscurile profesiei şi
totodată în considerarea acestui risc, i-ar fi fost garantată o despăgubire
viitoare din partea angajatorului sub forma unei prestaţii viitoare lunare , în urma deschiderii drepturilor de pensie. Numai aşa
am putea discuta despre existenţa unui drept câştigat.
Apreciem că, apariţia Legii nr.164/2001 privind pensiile militare de stat poate fi
privită ca un act benevol din partea statului, de a-şi asuma anumite cheltuieli
din bugetul propriu prin care să contribuie la majorarea drepturilor de pensie
pentru anumite categorii profesionale alese după criterii proprii , fără însă a
garanta perpetuarea acestui act al său pentru viitor.
Pe cale de consecinţă, apreciem că în
speţă nu poate fi vorba de un drept
câştigat în accepţiunea reclamantului ,ci mai degrabă de un drept
acordat temporar de către stat în limita posibilităţilor sale economice.
În ceea ce priveşte
nerespectarea principiului neretroactivităţii,
suntem în măsură a aprecia că Legea nr. 119/2010 nu dispune pentru trecut şi
nu intervine asupra drepturilor deja dobândite, pensiile încasate în temeiul
vechii legi nefiind afectate, procesul de recalculare privind doar
cuantumul pensiei de care va beneficia reclamantul pe viitor, deci prestaţiile
viitoare, nefiindu-le afectate drepturile dobândite în baza unei legi.
Având
în atenţie acest principiu, statul poate oricând, interveni, pentru viitor,
cum a mai făcut-o de altfel şi în trecut, cu ocazia fiecărei recalculări, de
care cu siguranţă a beneficiat şi reclamantul.
Prin
urmare ,modificările privind cuantumul pensiei nu afectează dreptul de proprietate,”bunul garantat”, fiind dreptul
la pensie, nu cuantumul acesteia”.
Acest document este elaborat de Direcţia Pentru Relaţia cu
Parlamentul şi Asistenţă Juridică din M.Ap.N. , condusă de gl. bg. dr.Florin Maciu.
Acesta după o experienţă de 9 ani comandant de subunitate şi
ofiţer cu activitatea de personal la un batalion de transmisiuni(1981-1990),
odată cu absolvirea Facultăţii de Drept a avut o carieră
ascendentă, ca jurist, numai la eşaloanele superioare ale Armatei Române. A fost avansat
general de brigadă, completând lotul
format din eminenţi jurişti, intendenţi, finanţişti, medici
(chirurgi, stomatologi, oftalmologi, etc.) cu care s-a pricopsit armata română,
după 1990. Deosebit de semnificativ este faptul că în perioada 2010-2012,
atunci când s-a declanşat ofensiva decisivă împotriva “nesimţiţilor” de pensionari militari, a fost
detaşat în funcţia de director adjunct la Ministerul Muncii, Familiei şi
Protecţiei Sociale. Domnul ministrul
Gabriel Oprea ştie de ce. Pentru faptele sale de
arme a fost decorat în anul 2004 cu Ordinul naţional “Steaua
României, în grad de cavaler”. În acelaşi an, ca o coincidenţă, a fost decorată cu acelaşi înalt ordin şi gl. bg. Maria Lupu, o altă personalitate militară de excepţie. Aici s-ar
impune totuşi o întrebare – de ce nici un comandant de batalion care a acţionat
cu deosebit profesionalism în teatrele de operaţii din Irak sau Afganistan, făcând cinste ţării , nu a fost decorat cu acest
ordin?
Documentul elaborat de
subordonaţii gl. bg. Maciu Florin este ruşinos pentru M.Ap.N. şi într-o armată
normală el ar trebui urmat de demiterea acestuia de urgenţă.
Prin acest document se recunoaşte existenţa unui standard
dublu în relaţia angajator(M.Ap.N.) şi
angajat (cadrele militare). Cadrelor
militare - aflate permanent în slujba naţiunii, 24 de ore din 24, singura
categorie profesională care era obligată să îşi sacrifice viaţa atunci când apărarea ţării o cere – au
fost obligate să îşi respecte integral
obligaţiile asumate. Orice abatere se sancţiona cu îndepărtarea din sistemul militar.Pentru
angajator situaţia este cu totul alta. Conducerea politică a statului , prin
M.Ap.N. ca angajator, poate oricând schimba regulile privind asigurarea
dreptului la pensie. Aceasta poate benevol, potrivit acestui document, să
mărească pensile, care ulterior pot fi scăzute funcţie de interesele unui grup
politic, aflat întâmplător/
accidental la
putere.Prevederea conform căreia statul poate garanta doar pensia militară, nu
şi cuantumul acesteia este profund imorală. Aşa cum obligaţiile cadrelor au fost
respecate integral, nu benevol, tot aşa şi statul român trebuie să respecte
îndatoririle asumate referitoare la cei mai oneşti cetăţeni ai săi.
Prevederea conform căreia pensia militară este un bun câştigat, doar
dacă angajatorul ar fi garantat o despăgubire viitoare sub forma unei compensaţii vitoare lunare , ca o recunoaştere riscurilor
profesiei, este hilară. Oare de ce M.Ap.N. nu a făcut un astfel de demers? Am vrea să ştim cine a împiedicat M.Ap.N. să acţioneze cu onestitate în favoarea angajaţilor
săi. Poate juristul gl. bg. dr. Maciu Florin
ne va lămuri.
Eu ştiu un singur lucru, că în naivitatea şi idealismul meu,
la începutul carierei militare când am semnat singurul contract cu M.Ap.N, nici
nu m-am gândit la perspectiva pensiei militare. Eram bucuros pentru profesiunea
aleasă şi speram că buna mea credinţă va fi recompensată aşa cum se cuvine de
către cei din conducerea M.Ap.N .La fel au gândit şi colegii mei. Realitatea,
atunci când am părăsit sistemul militar,
s-a dovedit a fi o mare mizerie, în care statul, oricând şi oricum, după
opinia subordonaţilor gl. bg. dr. Maciu Florin,
îmi poate diminua sau mări aleatoriu un drept care are în spatele lui mulţi ani
plini de împliniri profesionale, dar şi
de sacrificii personale.
După anul 2002 conform art.41din Legea 80/1995, modificată
prin O.U.G. nr.90/2001
s-au încheiat noi contracte care în esenţă prevedeau:
-
Perioada
contractului;
-
Posibilitaea
înoirii sau nu a
contractului;
- Pe timpul executării contractului părţile au drepturile şi obligaţiile
prevăzute de reglementările legale în vigoare.
La data respectivă, Legea 164 prevedea:
-
Art.
1- Dreptul la pensii şi asigurări sociale pentru cadrele militare este garantat
de stat şi se exercită în condiţiile prezentei legi.
-
Art.
2 -Sistemul pensiilor militare de stat şi asigurărilor sociale din domeniul apărării
naţionale, ordinii publice şi siguranţei naţionale acoperă riscurile
activităţii militare
-
Art.
4 -În sistemul pensiilor militare de stat şi asigurărilor sociale din domeniul
apărării naţionale, ordinii publice şi siguranţei naţionale se acordă următoarele
prestaţii:
a) pensii militare de stat;
a) pensii militare de stat;
La rândul ei Legea nr. 80/1995 la art. 11
prevedea :” Cadrele
militare trecute în rezervă sau direct în retragere au dreptul la pensie
militară potrivit legii.
A apărut , în urma elaborării în perioada 2010-2012 a noii legislaţii privind pensiile,o problema
foarte gravă pentru M.Ap.N. De ce nu a
respectat contractele perfect legale întocmite după 2002 şi cine este responsabil
de această situaţie.
Tot Legea 164/2001 la art.1 prevedea că M.Ap.N. “asigură
aplicarea reglementărilor referitoare la pensiile militare de stat”şi “iniţiază propuneri de acte normative în domeniu”. Foarte
interesante prevederile acestui articol. Nimeni nu ne-a lămurit încă care a fost rolul M.Ap.N. în emiterea Legii
119/ 2010, O.G. nr. 1/2011 şi Legii nr. 263 /2010. Singurul care ne
poate lămuriri este un alt jurist, avansat general cu patru stele, Gabriel Oprea, la vremea respectivă ministrul
al apărării naţionale.
Dacă M.Ap.N. recunoaşte prin acest document că nu a acţionat
în favoarera cadrelor militare, prin neintroducerea în textul contractului a prevederii
referitoare la acordarea unei compensaţii viitoare
lunare în urma deschiderii drepturilui de pensie, acum nu are nici o justificare
pentru neintroducerea acestei prevederi în textul contractelor în vigoare şi a
celor care vor fi întocmite în viitor. Îi sfătuiesc pe colegii activi să
solicite de urgenţă acest lucru, pentru
a evita umilinţele la care noi, naivii anilor 1960-2010, am fost supuşi în
ultimii patru ani. Nimeni nu poate avea
încredere în bunacredinţă a conducerii M.Ap.N.!
În timp ce subordonaţii
gl, bg.dr. Maciu Florin făceua aceste demersuri în justiţie, Victor
Ponta , primul ministru al României, ne asigura că va rezolva cu prioritate
problema pensiilor militare. În acelaşi timp Mircea Duşa, ministrul apărării
naţionale, asigura pensionarii militari că noul proiectul al legii pensiilor
militare va fi discutat de urgenţă în parlament, iar de la 1 ianuarie 2014, nouă lege va fi pusă în aplicare. Suntem în
aprilie 2014, aţi mai auzit ceva despre această lege, al cărui proiect nici nu se mai ştie unde se
află?Minte primul ministru, minte ministrul apărării, mint subordonaţii
acestuia! Noi pensionarii militari cu ce
suntem vinovaţi să suportăm aceste mizerii? Cu siguranţă viitorul pe care ni-l
pregătesc aceşti domni nu ne va fi favorabil .Tocmai de aceea trebuie să fim
uniţi şi să putem reacţiona cu fermitate la încercările acestor conducători
nedemni!
Col.(r.) Remus Macovei
(1) Cetăţenii români care îndeplinesc serviciul militar depun următorul jurământ:"Eu, ..., jur credinţă patriei mele, România. Jur să-mi apăr ţara, chiar cu preţul vieţii. Jur să respect Constituţia, legile ţării şi regulamentele militare. Aşa să-mi ajute Dumnezeu!"
Păi chestia asta n-are nici cap, nici coadă, contravine tuturor legilor care guvernează asigurările sociale, nu numai militare, dar chiar şi civile. Din păcate nu se-nţelege ce reclamă petentul, probabil tocmai de aceea răspunsul e haloimăs!
RăspundețiȘtergereCred ca "juristul" care a scris acest raspuns vrea sa spuna ca din moment ce nu ai pretins ca in contractul cu angajatorul sa fie introdus expres dreptul la pensie, dupa incetarea raporturilor de serviciu, statul, prin angajatorul sau, iti poate da, sau nu, pensie, in functie de cum are el chef. Groaznic! Dupa principiul asta, orice martafoi cu putere de decizie in Stat, poate reduce sau suprima pensiile, indiferent de "situatia economica" a Romaniei, in cazul de fata. Cred ca e si unicul in lume!
RăspundețiȘtergere"Invederăm instanţei că, aceste principii nu au fost avute în vedere la acordarea acestui tip de pensie, respectiv acordarea pensiei pe baza contribuţiilor private suplimentare ale reclamantului sau pe baza unei convenţii între angajator şi angajat cu privire la acordarea unei compensări pentru asumarea riscurilor profesionale.
Pensia de serviciu este un tip de pensie consacrat exclusiv de legile române, care nu este garantat de nici un principiu comunitar şi nu se încadrează în nici unul din dintre tipurile de pensie recunoscute de normele comunitare."
Aşa o fi dom-le, cu pensia de serviciu, doar că mulţumită altor legiuitori, la fel de dăştepţi ca şi ăsta, militarii, în România, nu au pensie de serviciu!!! Ăsta n-a aflat? Despre ce dracu' vorbeşte ăsta?
RăspundețiȘtergerePai despre pensia de serviciu, nu? Care este "un tip de pensie, care nu este garantat de nici un principiu comunitar şi nu se încadrează în nici unul din dintre tipurile de pensie recunoscute de normele comunitare."
RăspundețiȘtergereHalal raspuns, halal juristi!
Ei, singura situaţie în care discuţia ar avea sens ar fi aceea în care petentul vrea să reclame la CEDO că i-a fost luată pensia de serviciu fiind transformată în pensie normală. Se pare că într-adevăr, unele reclamaţii pe tema asta, la CEDO, au fost respinse. N-a încercat nimeni să explice de ce, dar asta ar fi situaţia.
RăspundețiȘtergereAsa cred si eu. Alfel nu s-ar face referire la CEDO, chiar in preambul.
ȘtergereLegat de e-mail-ul prezentat ...
RăspundețiȘtergereEsenta lui nu sint cele citeva rinduri de text ! Esenta este "Documentarul" trimis atasat (cel referitor la pensiile militarilor ... nu cel referitor la pensiile personalului din serviciul public...) .
Daca poate fi prezentat acel documentar ar fi bine ...