In Joia Mare se praznuieste spalarea picioarelor
ucenicilor de catre Mantuitorul, Cina cea de Taina, rugaciunea din gradina
Ghetsimani si vinderea Domnului de catre Iuda. In seara acestei zile crestinii
merg la Denia celor 12 Evanghelii. Prin Sudul tarii, fetele fac cate 12 noduri
unei ate, punandu-si la fiecare cate o dorinta si dezlegandu-le cand dorinta
s-a implinit. Acesta ata si-o pun sub perna seara, crezand ca-si vor visa
ursitul. Tot aici se pastreaza obiceiul de a spala picioarele celor din casa (copii)
de catre femeile mai in varsta.
In Vestul tarii, o familie care
prepara painea pentru Paste, pentru biserica, o aduce acum cu vase noi, cu
lumanari si vin, pentru a ramane pana la Pasti. Din Joia Mare pana in ziua de
Pasti se zice ca nu se mai trag clopotele bisericilor, ci doar se toaca.
In traditiile romanilor, Joia
Mare se mai numeste Joi Mari, Joia Patimilor, Joia Neagra, Joimarita. Ea este
termenul pana la care femeile trebuiau sa termine de tors canepa. La cele
lenese se spunea ca vine Joimarita sa vada ce-au lucrat. Iar daca le prinde
dormind, le va face neputincioase a lucra tot anul. Uneori, o femeie batrana
mergea pe la casele cu fete mari si dadea foc canepii netoarse. Sau copiii,
unsi pe fata cu negreala, mergeau sa le indemne la lucru pe fetele de maritat
si sa primeasca oua pentru incondeiat de Paste, zicand: "Catii / Matii /
Toarse caltii; / Ori i-ai tors, / Ori i-ai ros. / Scoate tolul sa ti-l vaz! /
Si de-l ai, / Sa te - nduri si sa ne dai / Cele oua - ncondeiate / De acolo din
covate".
Joia Mare este considerata binefacatoare
pentru morti. Acum se face ultima pomenire a mortilor din Postul Mare. In
Oltenia si acum se fac in zori, in curti si / sau la morminte focuri pentru
morti din boz sau nuiele; se spune ca ele inchipuiesc focul pe care l-au facut
slujitorii lui Caiafa in curtea arhiereasca, sa se incalzeasca la el, cand Iuda
l-a vandut pe Hristos, sau focul unde a fost oprit Sfantul Petru, cand s-a
lepadat de Hristos.
In unele locuri (Zona Clujului) de Joia Mare se striga peste sat. Dar
strigarea o facea Voevoda Tiganilor - un flacau caruia i se comunicau abaterile
fetelor si feciorilor din Postul Mare.
Joia Mare este cunoscuta mai
ales, in cultura populara actuala, ca ziua in care se inrosesc ouale; pentru ca
se spune ca ouale inrosite sau impistrite in aceasta zi nu se strica tot anul.
De asemenea, oamenii cred ca aceste oua sfintite si ingropate la mosie o feresc
de piatra.
Ouale se spala cu detergent, se
clatesc, se lasa la uscat, apoi se fierb in vopsea. Pe langa oua rosii, romanii
contemporani mai vopsesc ouale si in galben, verde, albastru. Unele gospodine
pun pe ou o frunza, apoi il leaga intr-un ciorap subtire si asa il fierb, ca sa
iasa "cu model".
Mai demult, ouale se vopseau cu
coji de ceapa, cu sunatoare (pojarnita), cu coaja de crin rosu sau cu flori de
tei; luciul li se dadea stergandu-le, dupa ce s-au fiert, cu slanina sau cu
untura.
Spiritualitatea romaneasca
pastreaza si cateva legende referitoare la inrosirea oualor. Cea mai cunoscuta
spune ca, intalnindu-se cu jidanii, Maria Magdalena le-a spus ca Hristos a
inviat. Iar ei au raspuns ca atunci va invia Hristos, cand se vor inrosi ouale
din cosul ei. Si pe data, ouale s-au facut rosii. Se mai spune ca, dupa
Inviere, jidanii au aruncat cu pietre in Maria Magdalena. Iar pietrele se
prefaceau in oua rosii. Alta legenda spune ca, sub crucea pe care a fost
rastignit Hristos, Maria Magdalena a pus un cos cu oua si ele s-au inrosit de
la sangele ce cadea din ranile Domnului. Exista si alte legende care povestesc
despre originea acestui obicei. El este atat de raspandit pe teritoriul
romanesc, asa cum era si in trecut, ceea ce l-a facut pe un calator turc din
secolul al XVIII-lea sa numeasca Pastele sarbatoarea de oua rosii a ghiaurilor
(crestini) valahi.
Dar oul, simbol al fecunditatii
si al formei aproape desavarsite, era folosit si de alte popoare, in
ritualurile lor de sarbatori. Popoarele Asiei si Europei, care serbau Anul Nou
la echinoctiul de primavara, ofereau in dar, prietenilor si vecinilor, oua
rosii. Acest obicei, mult practicat in Italia, Spania, Franta, Rusia si chiar
in Persia, s-a transmis crestinilor de la pagani. Si romanii se zice ca
foloseau ouale rosii la sarbatoarea lui Janus. La persi, egipteni, greci si
gali oul era emblema universului, opera divinitatii supreme. La crestini se
credea ca el il reprezinta pe Creator, care creeaza tot si contine in sine
totul. La romani este nelipsit in ultimele zile ale Postului Mare, fiind
consumat de Paste, dupa ce este sfintit si toata familia ciocneste oua. In
dimineata primei zile de Paste, e obiceiul, in Bucovina, de a te spala cu ou
rosu si cu bani, ca sa ai fata rosie ca oul si sa fii bogat tot anul.
Ouale colorate in alte culori
(galben, verde, albastru) vestesc bucuria primaverii. Cele colorate in negru
simbolizeaza chinul si durerea pe care le-a suferit Hristos pe cruce dar, daca
vrem sa vorbim despre arta populara in privinta ornarii oualor de Paste,
trebuie sa ne referim la incondeiatul oualor. Ouale inchistrite sunt simbolul
Mantuitorului, care a iesit din mormant si a inviat, precum puiul din gaoace.
In Bucovina (si nu numai) ele se numesc si "oua muncite", dedicand
stradania de a le face frumoase patimilor pe care le-a suferit Hristos pentru
lume.
Tehnica difera in functie de
zona, timp, creatorul popular. Cea mai raspandita si mai renumita traditie a
incondeiatului oualor este in Bucovina. Mai intai, aici se incondeiau oua
crude, apoi fierte, iar azi se inchistresc oua golite de continut. Instrumentul
cu care se "scriu" ouale se numeste chisita (un varf ascutit de tabla
de arama, fixat intr-o maciulie a unui bat plat). Tehnica traditionala spune ca
la incondeiat se misca oul, iar nu instrumentul. Acum se mai foloseste si
penita, in cazul incodeierii oualor cu tus.
Tehnicile sunt diferite. Cea mai
apropiata de traditie este incondeierea prin acoperirea succesiva cu ceara,
apoi scufundarea oului in diferite bai de vopsea: intai galben, apoi rosu,
verde, albastru, negru.
In ornarea oualor se folosesc motive geometrice, fitomorfe sau zoomorfe.
Dintre ele amintim romburi, triunghiuri, zig-zag-uri, puncte, frunza de stejar,
bradul, floarea de maces, graul, coarnele berbecului, pestele, cerbul (coarnele
cerbului), steaua magilor, cararea (calea) ratacita, carligul ciobanului,
crucea Pastelui, etc. Mai nou se intalnesc icoane pictate pe oua sau in
interiorul oului. Tot un motiv traditional il constituie incondeierea cu
increteli (motive ornamentale) de pe camasile populare.
Se mai intalnesc si alte motive:
sarpele, grebla, furca, cibotica cucului, hora, closca cu pui, coada
randunicii, laba gastei, coltul porcului, strugurele, ciresica, floarea pastii,
fierul plugului, cheptenul, fraul, ferestruica, etc., prezente, mai nou, in
zona Branului. Dar se mai incondeiaza oua si in Vrancea, in Oltenia, etc.
In ziua de azi se intalnesc si alte tehnici: incondeierea cu ceara
colorata, cu ceara arsa, cu tusuri, etc. La urma, oualor li se da luciu cu lac.
In cultura populara actuala,
ouale impistrite sunt, mai mult, obiecte de arta. Este o adevarata industrie a
incondeierii oualor, care constituie mandria Pastelui bucovinean. Ele sunt
vandute si peste hotare (mai ales cele din Bucovina), fiind deosebit de
apreciate si de straini. Insa traditia general tinuta de romani este inrosirea
oualor, care este o adevarata marca identitara si o indeletnicire speciala a
fiecarei gospodine pentru Joia Mare.
Dr.
Iuliana Bancescu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Daca aveti ceva de spus, exprimati-va aici: