PRIN PRISMA UNUI POTENȚIAL CONFLICT NUCLEAR
-
Partea I-a -
Autor, Col. Ret. Constantin MOISA
IN LOC DE INTRODUCERE
Col. Ret.
Constantin MOISA a absolvit Școala Militară de Ofițeri Activi în anul 1976,
Academia Militară în anul 1985, când a devenit licențiat în științe militare,
specialitatea chimie militară iar în anul 1991 a absolvit cursul
post-academic de Protecție ACh.
După anul 1995,
și-a reorientat activitatea ca ofițer de stat major internațional și către
finalul carierei militare către relații internaționale și diplomație
militară.
A participat la 3 misiuni externe: Info-Ops.
Ofițer la Cartierul General ONU din Angola, misiunea UNAVEM III; Ofițer cu
Operațiile la Comandamentul NATO SOUTHLANT RHQs și Atasat militar, aero și
naval al României în Portugalia.
Activitatea publicistică, include o serie de articole, studii și
analize privind atât evoluțiile recente în domeniul conceptelor și
doctrinelor nucleare, unele evoluții privind armele chimice și biologice, cât
și cele dedicate mediului de securitate și geopolitic în Regiunea Extinsă a Mării Negre, în alte
zone de interes pentru țara noastră.
|
La vremea anilor 2007-2008, am întocmit o analiză de fond a fenomenului geopolitic
nuclear actual, “GEOPOLITICA SI
GEOSTRATEGIA NUCELARĂ, EVOLUŢII ALE FENOMENULUI GEOPOLITIC NUCLEAR“ publicat în revista Gândirea Militară
Românească 4 și 6 / 2007 și 1/2008 (ultima fiind versiune în limba engleză).
Având îm vedere gradul de mare actualitate al
subiectului și zona de conflict Indo-Pakistaneză, considerată de experții ca un
al doilea punct de pe glob unde că ar putea izbucni un conflict nuclear, vă
prezint în această primă parte un extras din articolul menținat mai sus, și în
partea a doua, saptamana viitoare, un update privind capacitățile la zi a celor
doua state nucleare, spre comparația și analiza dumneavoastră. Veți putea vedea realizările celor două state
în timp de zece ani.
Pentru
cei interesați, o scurtă introducere a regiunii Kasmir, regiunea disputată de
India și Pakistan.
Regiunea
Kasmir, cuprinde.
-
Kashmirul indian, compus din sregiunea Jammus şi
Kashmir. Are 101.387 km² și 10,1 miloane locuitori.
-
Partea pakistaneză are în componenţă teritoriile Azad
Kashmir şi Gilgit-Baltistan, cu 83.888 km² und 1,3 milioane de locuitori.
-
Salba teritorială a Chinei include Aksai Chin şi
Trans-Karakoram, cu 36.991 km² și câteva mii de locuitori.
Regiunile Kașmirului au fost parte a domeniilor Imperiului Britanic.
Deși
tensiunile și conflictele datează din secolele trecute, după
divizarea teritoriilor britanice și independența Indiei și Pakistanului,
germenii conflictului evoluează. Acest război
escaladează, astfel că între anii 1947 - 1949 se ajunge la primul război
indo-pakistanez, care prin mediere ONU duce la împărțirea Kașmirului. După
acest război, două treimi revin Indiei fiind numit districtul Jammu și
Kașmir, iar restul nordul Cașmirului, Asad Kașmir și Northern Area
(provinciile de nord) revin Pakistanului. Linia de graniță dintre cele două
părți („Line of Control“) are o lungime de 750 km fiind sub mandat neputându-se ajunge la un compromis între
India și Pakistan.
|
De menționat că între anii 1846 - 1947
regiunea Cașmir a fost un principat Dogra-Maharaja semiautonom, sub dominație
britanică, cu o populație majoritatea musulmană mai ales în nord, în sud
hinduistă și în est budistă. Această divizare a regiunii din punct de vedere
religios a dus la mișcări de protest musulmane ample în 1930, care a fost în
cele din urmă înăbușită în sânge.
Pakistanul
pretinde teritoriul din Cașmir unde locuiește majoritatea musulmană, aceasta
nefiind acceptat de India se ajunge la al doilea război indo-pakistanez (august
- septembrie 1965) războiul se încheie fără modificarea granițelor inițiale.
Urmează o serie de conficte militare ca războiul Kargil 1999, ciocnirile din
1995, etc. acest conflict fiind deosebit de important pentru situația de
securitate internațională prin faptul că ambele state India și Pakistanul dețin
deja arma nucleară, și deci confictul trebuie aplanat prin mediere
internațională.
“GEOPOLITICA SI GEOSTRATEGIA NUCELARĂ
EVOLUŢII ALE FENOMENULUI GEOPOLITIC NUCLEAR“
-extras
privind India și Pakistam -
1. CADRUL GENERAL
Dezvoltarea şi
perfecţionarea armelor de distrugere în masă (ADM) şi în special a armamentului
nuclear, a atras după sine atât modificări determinante în politica şi
strategia statelor membre ale “Clubului Atomic” cât şi modificări bruşte în
raporturile dintre marile puteri şi/sau alianţele din care acestea făceau sau
fac parte.
Având în vedere că o lovitură
nucleatră ar dura circa 24 de ore, executată în 3-4 serii la interval de circa
6-8 ore iar un razboi nuclear ar dura probabil câteva zile, abordarea cadrului
general de desfăşurare a acestuia prin prisma statistica a premiselor politico
militare (politici şi doctrine nucleare, efectivele militarecantitatea şi
calitatea armamentului, puterea industriala etc.) nu-şi mai găseşte relevanţă
în comparaţie, de exemplu, cu geopolitica interbelica sau cea din perioada
războiului rece. În aceste considerente, analiza geopolitică şi geostrategică
militară devine una aproape pur tehnică: cadrul general politico-militar şi
conditiile de atac, generaţia vectorilor purtători şi a capacităţilor de
răspuns ale adversarului, obiective vizate şi selecţia ţintelor, concordanţa
între capacitatile nucleare si obiective identificate, etc.
În ultimii
ani ai secolului XX, clubul
atomic a devenit tot mai numeros. În afara celor cinci membri ai
Consiliului Permanent de Securitate al ONU care şi-au dezvoltat şi introdus în
operare armamentele nucleare în primele două decenii de după cel de-al II-lea
Război Mondial (SUA, URSS/Rusia, China, Marea Britanie şi Franţa), o serie de
alte state şi-au finalizat programele nucleare militare, au căpătat acces la
muniţia nucleară sau dispun de tehnologia nucleară necesară pentru a trece în
timp scurt la dezvoltarea unor astfel de arme.
Astfel,
următorul „membru” al clubului a devenit India, urmată aproape imediat de către
eternul său duşman – Republica Islamică Pakistan (până în acest moment
primul şi singurul stat nuclear islamic).
Au căpătat
deasemenea acces la arma nucleară Israelul[1]
şi Republica Sud-Africană (care, după căderea regimului de aparthaid, a
renunţat benevol la ea) iar testul nuclear al Coreei de Nord din octombrie
2006, confirmă capacităţile nucleare ale unui nou stat.
În „pragul
nuclear” mai stau încă alte cîteva zeci (!) de state, unele dintre acestea refuzând până în acest moment să semneze
Tratatul de Neproliferare a Armelor Nucleare, între care cele mai amenintătoare
programe aflate în derulare la această dată fiind cele ale Teheranului.
2. INDIA
Retrospectiva evoluţiilor geopolitice şi geostrategice
nucleare ale Indiei.
După efectuarea primului său test nuclear din anul 1974, sub
numele de cod „Smiling Buddha”, India şi-a intensificat programele militare
nucleare, a derulat o serie de teste în poligonul Pokhran (regiunea
Rajasthan),
a accelerat proiectele de construire a mijloacelor de întrebuinţare a
loviturilor nucleare (rachetele tactice, operative şi strategice) şi a iniţiat proiectul doctrinei sale
nucleare.
În mod oficial, prima Doctrină Nucleară
a Indiei, a fost lansată în august 1999, şi proiectează un trend periculos de
escaladare convenţională şi nucleară. Doctrina Nucleară a Indiei articulează o
concepţie de credibilitate pentru „descurajarea nucleară minimă”.
Deşi angajată în discuţii politice
privind abţinerea sub diferite forme de la folosirea primei lovituri nucleare,
India provoacă îngrijorare prin continuarea cercetărilor nucleare şi
desfăşurarea acestor armamente în variante performante de înaltă tehnologie,
inclusiv varianta armei nucleare cu
neutroni.
Politica "no-first-use", deşi
a fost anunţată ca principiu doctrinar, nu este credibilă nici chiar pentru
India însăşi.
Acceptarea politicii chineze de neexecutare
a primei lovituri şi neutilizării armei nucleare împotriva statelor
neposesoare de muniţie nucleară, ar fi dus la concluzia inutilităţii
operaţionalizării şi desfăşurării armelor nucleare indiene, lucru care nu s-a
întâmplat. De aceea, India justifică realizarea unui arsenal nuclear
semnificativ de mare, argumentând necesitatea de a dispune de capacităţi
nucleare suficient de mari pentru a descuraja executarea unei prime lovituri
nucleare asupra teritoriului naţional.
Evoluţii prezente şi de perspectivă ale geopoliticii nucleare a Indiei.
India îşi menţine politica
nucleară bazată pe conceptul
"no-first-use"
împotriva adversarilor nucleari şi a principiul
“descurajării nucleare minime” a acestora, precum şi angajamentul de ”no
nuclear use” împotriva statelor nenucleare, aşa cum a fost anunţată în
Doctrina Nucleară lansată în anul 1999.
Doctrina menţionată, prevede că “forţele
nucleare ale Indiei sunt destinate, dimensionate şi operativ desfăşurate astfel încât să supravieţuiască
unei prime lovituri nucleare a adversarului şi să rămână capabile de a executa
lovituri de răspuns cu capacităţi adecvate de distrugere şi apreciate ca
„suficient de descurajatoare” pentru acesta.
Oficialii de la New Deli apreciază că
într-o situaţie de urgenţă specifică în care este necesară folosirea
armamentului nuclear, loviturile nucleare indiene cele mai eficiente vor fi cele
din atacurile executate asupra mijloacelor economice şi industriale, a
nodurilor de infrastructură şi a centrelor populate. Numărul relativ mic al
loviturilor de mică putere ale Indiei, nerecomandate a fi folosite asupra
forţelor nucleare adverse, pot fi însă folosite cu succes împotriva
facilităţilor şi bazelor militare, a forţelor pakistaneze desfăşurate în
teatrul de operaţii şi chiar asupra forţelor chineze din regiunea Himalayană.
Oricum, aceştia apreciază că ”folosirea armelor nucleare ca represalii, dacă va
fi necesară în eventualitatea unui atac nuclear asupra Indiei, ar putea fi
întârziată dar cu siguranţa va fi executată”. Ca principiu, se consideră că
este mai importantă menţinerea capacităţii de a folosi loviturile nucleare ca
represalii decât abilitatea de a reacţiona cu rapiditate.
India derulează ambiţioase programe
nucleare civile şi militare (include
10 reactoare nucleare a căror număr va creşte în viitor, facilităţi de
exploatare şi îmbogăţire a uraniului, producţie de apă grea, uzine de
îmbogăţire a uraniului, facilităţi de fabricare a combustibililor nucleari şi
capacităţi extinse de cercetare nucleară) care sunt dificil de controlat şi imposibil
de oprit în acest moment.
În acest context, apreciez că în
perioada următoare, cel puţin pe termen scurt şi mediu, India va menţine conceptul
no-first-use" o dată cu creşterea
capacităţilor sale nucleare, care va fi însă reorientat spre principiul “descurajării
nucleare limitate”. Astfel, India va deveni o putere nucleară importantă şi un
actor regional de primă mărime.
Forţele nucleare ale Indiei
Gestionarea armelor nucleare ale Indiei
şi a vectorilor de întrebuinţare a acestora este responsabilitatea
Comandamentului Nuclear Strategic[2],
înfiinţat în anul 2003. Acesta este de asemenea responsabil de executarea
tuturor aspectelor legate de politica nucleară a Indiei.
Decidentul politic care poate ordona
executarea loviturii nucleare este Cabinetul Comitetului de Securitate. Practic
“butonul
nuclear” este la dispoziţia premierului indian.
Forţele nucleare ale Indiei dispun, după părerea analiştilor, de cel
mult 100 capete nucleare.
Se cunoaşte faptul că 75% din
lovituri sunt asamblate şi pregătite de întrebuinţare, restul fiind
depozitate în subansambluri[3].
La această dată, vectorii de
întrebuinţare a încărcăturilor nucleare indiene sunt avioanele de bombardament,
instalaţiile de lansare a rachetelor, submarinele şi navele de suprafaţă.
Forţele Terestre ale Indiei dispun de rachete nucleare
tactice şi operative, pentru următoarea decadă fiind estimate posibile evoluţii
către muniţiile nucleare de artilerie precum şi către muniţiile nucleare de
distrugere (mine şi fugase nucleare).
India dezvoltă producţii proprii de
rachete (nucleare dar şi convenţionale), care sunt în dotarea Forţelor
Terestre, rachete cu baza terestră
astfel:
-
racheta
tactică Prithvi (în dotarea trupelor terestre), care are o încărcătură
de 20-50 KT. şi o rază de acţiune de 250 km. (Poate atinge Lahore sau Islamabad
în 4 minute).
-
racheta balistică Agni
I, are o bataie de 2000km., atinge în varianta AGNI II, o rază de acţiune de
5.000km. (poate atinge Karaci în 14 minute).
-
racheta
balistică intercontinentală Surya, nu este confirmat de experţi, dar se estimează că poate atinge pană la
12.000 km.; există însă indicii că este dezvoltată deja versiunea Surya
2 care ar avea o bătaie de 20.000 km.
Recent a fost introdusă în dotare
racheta BRAHMOS, rachetă de croazieră cu rază de acţiune de peste 1500 km.
(rezultat al cooperării cu Rusia), dar care cel puţin pană în acest moment nu
este confirmată ca având capete nucleare.
India proiectează şi varianta mobilă
pentru racheta balistică din clasa Agni II, care va mări capacitatea de reacţie
şi presiune nucleară atât asupra Pakistanului cît şi a Chinei .
Forţele Navale vor avea până în anul 2010, peste 40
submarine de atac, din care 3 vor fi submarine nucleare de producţie indiană şi
2 achiziţionate de la F. Rusă. La
acestea se adaugă cele 3 port-avioane (1 operaţional şi 2 în construcţie)
precum 12 fregate rapide, care pot avea configuraţia nucleară.
Principalele
rachete cu lansare de pe nave (submarine şi nave de suprafaţă) sunt:
-
varianta
navala a Prithvi, din dotarea
Marinei Militare, are o bătaie de 350 de km.
-
racheta de croazieră Sagarika, lansabilă
de pe submarine, cu bataie de 3oo km.
Varianta navală pentru racheta BRAHMOS
este în stadiul testărilor finale, estimată a intra în dotare în anii imediat
următori.
Forţele Aeriene, dispun de avioane Jaguar şi Mig-27
despre care se estimează ca 2 escadrile sunt configurate pentru atacuri
nucleare. Pentru aceste avioane forţele aeriene dispun de bombe şi rachete
nucleare tip aer-sol.
De remarcat că India a achiziţionat în
anul 2005 portavionul rus Admiral Gorchkov, aflat în reparaţii şi reconfigurare
(puţine armate ale lumii au în dotare port-avioane). Acesta va asigura Indiei
capacităţi strategice nucleare globale şi ilustrează orientările geopolitice şi
amploarea ofensivă a doctrinelor nucleare ale acestei ţări.
Stocurile
nucleare viitoare ale Indiei sunt estimat a atinge 150-200 lovituri nucleare atât de fisiune, de fuziune cât şi cu
neutroni. (de confruntat cu datele actuale/partea a doua).
Concluzii.
Progresele
realizate au fost făcute fără ajutor extern, facilităţile existente sunt
compatibile cu cele mai performante din SUA,
iar India, în cazul în care va fi dispusă să suporte şocurile economice
şi politice ce ar rezulta din eventuale sancţiuni internaţionale, are
capacităţile necesare şi voinţa de a deveni în mod clar o putere nucleară mondială
de prim rang.
3. PAKISTANUL
Retrospectiva evoluţiilor geopolitice şi
geostrategice nucleare ale Pakistanului.
Programul de
înarmare nucleară a Pakistanului a fost iniţiat în 1972 de Zulfiqar Ali Butho[4] şi a fost finalizat cu succes în mai 1998, când Pakistanul a anunţat
efectuarea a cinci teste nucleare[5], urmate la câteva săptămâni de un alt test. "Cel de-al șaselea test nuclear din Pakistan, numit
codul Chagai-II, (30 mai 1998) din deșertul Kharan a fost un test de succes al
unei bombe sofisticate, compacte, dar mare putere, estomate între 50-100 Kt, concepute
pentru a fi transportate de rachete. Trebuie menţionat însă că Pakistanul
dispunea încă din decembrie 1992, de şapte dispozitive nucleare, estimate ca
arme nucleare primare (şi care puteau fi lansate dintr-un avion de transport).
În
realizarea programului său militar nuclear, Pakistanul a beneficiat de
sprijinul activ al Chinei (sprijin ilegal şi secret), atât în construcţia
facilităţilor nucleare cât şi al tehnologiilor rachetelor purtătoare (care a
încurajat Pakistanul împotriva inamicului şi vechiului rival comun, India)
precum şi de reţelele de trafic a
materialelor şi tehnologiilor nucleare,
în care un rol important l-a jucat chiar părintele bombei nucleare pakistaneze,
profesorul A. Khan.
Evoluţii
recente şi de perspectivă în geopolitica nucleară a Pakistanului.
Pakistanul
dezvoltă încă din 1972, un ambiţios şi intens program nuclear naţional precum
şi unul destinat perfecţionării
rachetelor purtătoare de muniţii nucleare. Aceste programe, vor asigura în timp
scurt Pakistanului, capacităţile suficiente de producere a rachetelor şi
loviturilor nucleare necesare şi chiar trecerea la statutul de potenţial
furnizor.
Primul test
nuclear a avut loc la 28 mai 1998.
Decidentul politic privind trecerea la folosirea
armelor nucleare pakistaneze este Autoritatea de Comandă Naţională, care a fost
înfiinţată în anul 2002. Acesta prezintă preşedintelui P. Musharraf, deciziile
de dezvoltare şi folosire a armamentelor nucleare.
Practic, “butonul nuclear” este în mâna
preşedintelui (spre deosebire de India unde
premierul este persoana autorizată).
Pakistanul, deşi declarativ doreşte renunţarea la înarmarea nucleară,
conform ultimilor abordări ale premierului Shaukat Aziz din 26 aprilie 2007,
făcute cu ocazia ceremoniei de înmânare a aprobării privind trecerea la
construcţia rachetei HATAF III / Ghaznavi
către Comandamentul Forţelor Strategice, “nu va fi niciodată un
compromis privind continuarea programului nuclear sau atingerea obiectivului
privind realizarea unei descurajări
nucleare minime”.
b. Forţele nucleare ale
Pakistanului.
La începutul anului 2001, Pakistanul a înfiinţat trei comandamente
destinate planificării şi folosirii armelor nucleare din dotarea Forţelor
Armate, ca lovitură de răspuns şi revanşă în cazul unei prime lovituri nucleare
indiene.
Forţa Armată Strategică include comandamentele
strategice[6] destinate
dislocării, planificării şi folosirii muniţiilor nucleare de trupele terestre,
aeriene şi cele navale.
Se estimează ca la nivelul anului 2001, Pakistanul acumulase între 40-45
lovituri nucleare, la care dacă se adaugă capacităţile de producţie estimate ca
fiind în măsură să producă circa 6-7 muniţii nucleare anual, se realizează un potenţial actual de circa 80-85 lovituri nucleare.
Forţele
Terestre dispun de principalele mijloace purtătoare de muniţie nucleară, care sunt
rachetele tactice din clasa “HATF”, cele cu rază medie şi lungă de acţiune “Ghauri” şi Shaheen”, a căror rază de acţiune
este de 2.500 km. şi care pot atinge aproape orice punct al teritoriului
Indiei.
Pakistanul dezvoltă un ambiţios şi intens program naţional destinat
perfecţionării rachetelor purtătoare destinate atât forţelor terestre cât şi
aviaţiei şi marinei militare. Programul vizează atât rachetele cu rază scurtă
de acţiune, a celor de croazieră şi a celor cu rază medie şi lungă de acţiune. Se
poate aprecia că şi Pakistanul, deşi nu a delimitat doctrinar acest lucru,
dezvoltă arme nucleare strategice şi non-strategice. La această dată
numai rachetele de tipul HATF I şi II, cu bătaie de 250 km. sunt incluse în
clasa rachetelor non-strategice, celelalte
rachete de tip “Ghauri” şi
Shaheen” fiind clasificate drept strategice.
Se consideră că până în anul 2010, Forțele nucleare ale Pakistanului vor dispune de o gamă largă de rachete balistice
cu capabilități nucleare, având capacitatea de a lovi ținte situate până la
2750 km.
Forţele
Aeriene dispun ca vectorii purtători de avioanele F-16 şi Miragge, ambele
modificate pentru transportul şi lansarea muniţiilor nucleare tip rachete și bombe
nucleare. Pakistan Air Forces are două unități
special antrenate și destinate folosirii loviturilor nucleaee. (escadrilele aeriene No.
16 Black Panthers and No. 26 Black Spiders).
Forţele Navale sunt în proces de
adaptare a rachetelor operative pentru transportul la ţintă a loviturilor
nucleare. Babur, de asemenea, desemnat și Hatf VII, este o rachetă de croazieră
subacvatică cu rază scurtă de acțiune turbojet care poate fi lansată de pe
platforme mobile sau subacvatice mobile. Racheta a fost testată pentru prima dată în 2005 și se
crede că va intra în serviciul armatei pakistaneze în 2010. Se estimează de
majoritatea experților că că Pakistantul
poate produce rachete nucleare anti-navă, precum și are posibilitatea de a
dezvolta torpile nucleare și minele
nucleare navale.
Pakistanul şi-a intensificat în ultimul timp testele efectuate cu rachetele sale tactice, operative şi strategice cu dubla capacitate, respectiv cu capacitate convenţională şi nucleară.
Din noiembrie 2006 şi până în martie
2007, au fost efectuate 5 teste, astfel, un ultim test fiind efectuat chiar în
luna aprilie a anului 2007[7].
Pakistanul devine primul stat islamic
nuclear.
Se poate estima că Pakistanul, cel puţin
pe termen scurt şi mediu, îşi va continua activ programele nucleare şi va
rămâne un actor important pe scena geopolitică nucleară din Asia de Sud.
NOTA: Urmează Partea a II-a, a scurtă analiză dedicată evoluțiilor recente
în domeniul doctrinelor și armelor
nucleare ale Indiei și Pakistanului.
[1]
Informaţii neconfirmate oficial privind cantităţile de muniţie nucleară
israeliană. Recent premierul Olmert a declarat unor posturi de televiziune
germane că Israelul deţine numiţie nucleară.
A se vedea și Articolul pe care l-am publicat
în ultimul număr, ARMELE NUCLEARE ALE
ISRAELULUI. PROPAGANDĂ, DESCURAJARE, MIT SAU REALITATE
[2] Strategic Nuclear Command articol apărut în India News, August 2003,
[3] Baza de date Bulletin of Atomic Scientists 2005 (www.newsuchiugago.edu)
estimează că acestea pot fi asamblate
în circa 1 săptămână.
[4] La acea dată, ministrul
energiei şi resurselor, ulterior preşedinte şi premier.
[6] Comandamentul Strategic al
Forţelor Terestre, Comandamentul Strategic al Forţelor Aeriene şi Comandamentul Strategic al Forţelor
Navale.
[7] Pakistan nuclear forces,
Analiza Institutului Monterei, site-ul institutului
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Daca aveti ceva de spus, exprimati-va aici: