Raspund la o postare de pe un blog, din 29.04.
intitulata „Credinta sau Religie”.
Sa precizez pentru inceput ca respect toate
optiunile religioase ale oricarei persoane, nu-i condamn pe atei, si
sustin libertatea de constiinta, indiferent de sistemul de valori la
care se raporteaza individul, daca prin aceasta raportare, nu incalca sau nu
ingradeste, drepturile individuale . Sustine acest lucru un „ateu convins „
candva, care, la expresia cunoscuta „ cu Dumnezeu inainte si cu dracu-n fata
lui” adaugase o alta blasfemie, „eu in
fata dracului”.
Acum nu
numai ca nu mai sunt ateu (se schimba lumea Tigrii2), dar cred cu tarie in
Dumnezeu si-n puterea Lui, dar si in ingerii pe care acesta ni-i trimite pe
pamant, sa ne ocroteasca. Am sa va spun
cu o alta ocazie, cum am fost salvati eu si familia mea, de la o mare
nenorocire, de catre acesti ingeri.
Si-acum ,
despre convingerile religioase ale lui Eminescu,
iata ce scrie in „Scisoarea I”
'La-nceput pe
când fiinţă nu era, nici nefiinţă,/ Pe când totul era lipsă de viaţă şi voinţă/
Când nu s-ascundea nimica, deşi tot era ascuns…/ Când pătruns de sine însuşi
odihnea cel nepătruns./ Fu prăpastie? Genune? Fu noian întins de apă?/ N-a fost
lume pricepută şi nici minte s-o priceapă...'
In urma
cercetărilor sale multidisciplinare, Eminescu ajunge la concluzia că nu toate
tainele lumii pot fi dezlegate prin ştiinţele pozitive. De aceea notează pe
foaia unui manuscris: 'Există un secret - Dumnezeul lumii, mecanica
Universului'.
Redau mai jos, opinia studentului Albert Einstein.
“Dumnezeu vs. stiinta”
Intr-o sala
de clasa a unui colegiu, un profesor tine cursul de filosofie…
Sa va explic
care e conflictul intre stiinta si religie… Profesorul ateu face o pauza si
apoi ii cere unuia dintre noii sai studenti sa se ridice in picioare:
- Esti
crestin, nu-i asa, fiule?
- Da, dle,
spune studentul
- Deci crezi
in Dumnezeu?
- Cu siguranta
- Dumnezeu e
bun?
- Desigur,
Dumnezeu e bun.
- E Dumnezeu
atotputernic? Poate El sa faca orice?
- Da
- Tu esti
bun sau rau?
- Biblia
spune ca sunt rau.
Profesorul
zambeste cunoscator. Aha! Biblia! Se gandeste putin. Uite o problema pt tine. Sa zicem ca exista aici o
persoana bolnava si tu o poti vindeca. Poti face asta. Ai vrea sa il ajuti? Ai
incerca?
- Da, dle.
As incerca.
- Deci esti
bun.
- N-as spune
asta.
- Dar de ce
n-ai spune asta? Ai vrea sa ajuti o persoana bolnava daca ai putea. Majoritatea
am vrea daca am putea. - Dar Dumnezeu, nu…
Studentul nu
raspunde, asa ca profesorul continua.
El nu ajuta,
nu-i asa? Fratele meu era crestin si a murit de cancer, chiar daca se ruga lui
Isus sa-l vindece. Cum de Isus e bun? Poti raspunde la asta?
Studentul
tace.
- Nu poti
raspunde, nu-i asa? El ia o inghititura de apa din paharul de pe catedra ca
sa-i dea timp studentului sa se relaxeze.
- Hai sa o
luam de la capat, tinere. Dumnezeu e bun?
- Pai…, da,
spune studentul
- Satana e bun?
Studentul nu
ezita la aceasta intrebare
- Nu
- De unde
vine Satana?
Studentul
ezita.
- De la
Dumnezeu.
- Corect.
Dumnezeu l-a creat pe Satana, nu-i asa? Zi-mi, fiule, exista rau pe lume?
- Da, dle.
- Raul e
peste tot, nu-i asa?Si Dumnezeu a creat totul pe lumea asta, corect?
- Da
Deci cine a
creat raul? Profesorul a continuat. Daca Dumnezeu a creat totul, atunci El a
creat si raul. Din moment ce raul exista si conform principiului ca ceea ce
facem defineste ceea ce suntem, atunci Dumnezeu e rau.
Din nou,
studentul nu raspunde.
- Exista pe
lume boli? Imoralitate? Ura? Uratenie? Toate aceste lucruri groaznice, exista?
Studentul se
foieste jenat.
- Da
- Deci cine
le-a creat?
Studentul
iarasi nu raspunde, asa ca profesorul repeta intrebarea. Cine le-a creat?
Niciun raspuns. Deodata, profesorul incepe sa se plimbe in fata clasei.
Studentii sunt uimiti. Spune-mi, continua el adresandu-se altui student. Crezi
in Isus Cristos, fiule?
Vocea
studentului il tradeaza si cedeaza nervos.
- Da, dle
profesor, cred.
Batranul se
opreste din marsaluit. Stiinta spune ca ai 5 simturi pe care le folosesti pt a
identifica si observa lumea din jurul tau.
- L-ai vazut
vreodata pe Isus?
- Nu, dle.
Nu L-am vazut.
- Atunci
spune-ne daca l-ai auzit vreodata pe Isus al tau?
- Nu, dle,
nu l-am auzit.
- L-ai
simtit vreodata pe Isus al tau, l-ai gustat sau l-ai mirosit? Ai avut vreodata
o experienta senzoriala a lui Isus sau a lui Dumnezeu?
- Nu, dle,
ma tem ca nu.
- Si totusi
crezi in el?
- Da.
Conform
regulilor sale empirice, testabile, demonstrabile, stiinta spune ca Dumnezeul
tau nu exista. Ce spui de asta, fiule?
- Nimic,
raspunde studentul. Eu am doar credinta mea.
- Da,
credinta, repeta profesorul. Asta e problema pe care stiinta o are cu Dumnezeu.
Nu exista nicio dovada, ci doar credinta.
Studentul
ramane tacut pt o clipa, inainte de a pune si el o intrebare.
- Dle
profesor, exista caldura?
- Da
- Si exista
frig?
- Da, fiule,
exista si frig.
- Nu, dle,
nu exista.
Profesorul
isi intoarce fata catre student, vizibil interesat. Clasa devine brusc foarte
tacuta.
Studentul
incepe sa explice.
- Poate
exista multa caldura, mai multa caldura, super-caldura, mega-caldura, caldura
nelimitata, caldurica sau deloc caldura, dar nu avem nimic numit “frig”. Putem
ajunge pana la 458 de grade sub zero, ceea ce nu inseamna caldura, dar nu putem
merge mai departe. Nu exista frig – daca ar exista, am avea temperature mai
scazute decat minimul absolut de -458 de grade. Fiecare corp sau obiect e demn
de studiat daca are sau transmite energie, si caldura e cea care face ca un
corps au material sa aiba sau sa transmita energie. Zero absolut (-458 F)
inseamna absenta totala a caldurii.
- Vedeti,
dle, frigul e doar un cuvant pe care il folosim pentru a descrie absenta
caldurii. Nu putem masura frigul. Caldura poate fi masurata in unitati termice,
deoarece caldura este energie. Frigul nu e opusul caldurii, dle, ci doar
absenta ei.
Clasa e
invaluita in tacere. Undeva cade un stilou si suna ca o lovitura de ciocan.
- Dar
intunericul, profesore? Exista intunericul?
- Da,
raspunde profesorul fara ezitare. Ce e noaptea daca nu intuneric?
- Din nou
raspuns gresit, dle. Intunericul nu e ceva; este absenta a ceva. Poate exista
lumina scazuta, lumina normala, lumina stralucitoare, lumina intermitenta, dar
daca nu exista lumina constanta atunci nu exista nimic, iar acest nimic se
numeste intuneric, nu-i asa? Acesta este sensul pe care il atribuim acestui
cuvant. In realitate, intunericul nu exista. Daca ar exista, am putea face ca
intunericul sa fie si mai intunecat, nu-i asa?
Profesorul
incepe sa-i zambeasca studentului din fata sa. Acesta va fi un semestru bun.
- Ce vrei sa
demonstrezi, tinere?
- Da, dle
profesor. Vreau sa spun ca premisele dvs filosofice sunt gresite de la bun
inceput si de aceea concluzia TREBUIE sa
fie si ea gresita.
De data
asta, profesorul nu-si poate ascunde surpriza.
- Gresite?
-Poti
explica in ce fel?
- Lucrati cu
premisa dualitatii, explica studentul… Sustineti ca exista viata si apoi ca
exista moarte; un Dumnezeu bun si un Dumnezeu rau. Considerati conceptul de
Dumnezeu drept ceva finit, ceva ce putem masura. Dle, stiinta nu poate explica
nici macar ce este acela un gand. Foloseste electricitatea si magnetismul, dar
NIMENI nu a vazut sau nu a inteles pe deplin vreuna din acestea doua. Sa
consideri ca moartea e opusul vietii inseamna sa ignori ca moartea nu exista ca
lucru substantial. Moartea nu e opusul vietii, ci doar absenta ei. Acum
spuneti-mi, dle profesor, le predati studentilor teoria ca ei au evoluat din
maimuta?
- Daca te
referi la procesul evolutiei naturale, tinere, da, evident ca da.
- Ati
observat vreodata evolutia cu propriii ochi, dle?
Profesorul
incepe sa dea din cap, inca zambind, cand isi da seama incotro se indreapta
argumentul. Un semestru foarte bun, intr-adevar.
- Din moment
ce nimeni nu a observat procesul evolutiei in desfasurare si nimeni nu poate
demonstra ca el are loc, dvs. nu predate studentilor ceea ce credeti, nu? Acum
ce sunteti, om de stiinta sau predicator?
Clasa
murmura. Studentul tace pana cand emotia se mai stinge.
- Ca sa
continuam demonstratia pe care o faceati adineori celuilalt student,
permiteti-mi sa va dau un exemplu, ca sa intelegeti la ce ma refer. Studentul se uita in jurul
sau, in clasa. E vreunul dintre voi care a vazut vreodata creierul
profesorului? Clasa izbucneste in ras. E cineva care a auzit creierul profesorului,
l-a simtit, l-a atins sau l-a mirosit? Nimeni nu pare sa fi facut asta. Deci,
conform regulilor empirice, stabile si conform protocolului demonstrabil,
stiinta spune – cu tot respectul, dle – ca nu aveti creier. Daca stiinta spune
ca nu aveti creier, cum sa avem incredere in cursurile dvs, dle?
Acum clasa e
cufundata in tacere. Profesorul se holbeaza la student, cu o fata
impenetrabila. In fine, dupa un interval ce pare o vesnicie, batranul raspunde.
Presupun ca
va trebui sa crezi, pur si simplu….
Deci,
acceptati ca exista credinta si, de fapt, credinta exista impreuna cu viata,
continua studentul. Acum, dle, exista raul?
Acum
nesigur, profesorul raspunde: sigur ca exista. Il vedem zilnic. Raul se vede
zilnic din lipsa de umanitate a omului fata de om. Se vede in nenumaratele
crime si violente care se petrec peste tot in lume. Aceste manifestari nu sunt
nimic altceva decat raul.
La asta,
studentul a replicat:
- Raul nu
exista, dle, sau cel putin nu exista in sine. Raul e pur si simplu absenta lui
Dumnezeu. E ca si intunericul si frigul, un cuvant creat de om pentru a descrie
absenta lui Dumnezeu. Nu Dumnezeu a creat raul. Raul este ceea ce se intampla
cand din inima omului lipseste dragostea lui Dumnezeu. Este ca frigul care
apare cand nu exista caldura sau ca intunericul care apare cand nu exista
lumina?
Profesorul
s-a asezat.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Daca aveti ceva de spus, exprimati-va aici: