Dupa cateva luni de curs in Capitala,
facem o iesire la munte, pentru partea de alpinism si “supravietuire”.
Trebuie sa va precizez ca, in grupa,
aveam colegi din unitati de parasutisti dar si de vanatori de munte.
Ceea ce am invatat si practicat in domeniul alpinismului, se compara intr-un fel, ca
traire emotiva, cu ce urmeaza sa va
povestesc. La alpinism, am avut primele “rateuri”. Unii colegi n-au reusit
sa-si invinga teama de inaltimi, si au abandonat. Printre ei, si parasutisti!
Prin luna august, dupa o scurta intoarcere “la
baza”, plecam la o unitate de parasutisti pentru initierea in tainele
domeniului. (mai putin colegii care, erau deja brevetati).
Incepem un program intens de pregatire,
teoretica si practica, deopotriva. Istoria parasutismului, a parasutismului
militar, a parasutei, a parasutelor
militare, parasutele romanesti principale si de siguranta BG- 7 M si
BG-3, denumite asa dupa initialele inventatorului acestor tipuri, generalul de
parasutisti, Grigore Bastan. Continuam cu descrierea parasutelor respective, si
cunoasterea principalelor caracteristici ale acestora. Salturi din trenajor ,
sarituri de pe scara progresiva, zeci si sute, exercitii la tot felul de
aparate, care te invarteau care mai de care mai ametitor, dar cel mai intens, traiam momentele in care, invatam sa
pliem parasutele. Ne concentram la
maximum stiind ca, de corectitudinea acestei operatii , putea depinde viata
fiecaruia dintre noi .(Am avut un coleg de la VM. care n-a reusit sa treaca
proba trenajorului). In final examene la tot ce invatasem, si zbor de
aclimatizare. Odata trecuti de acestea, se programeaza primul salt. De regula,
nu se uita dar, pentru certitudine, consult
“carnetul individual de zbor si lansari”: 06 septembrie 197…, padurea…..parasutare de scoala…..
In avion , -un “bondar” care iti dadea impresia
ca poti sa-l intreci daca o iei la fuga -, pe langa echipaj mai eram 7 colegi care urmam sa executam
parasutarea, si instructorul de zbor, un locotenent colonel hatru, dar meserias
adevarat. Echipati cu parasutele, aveam o oarecare stanjeneala. Mai bine de 25
de Kg. in plus pe tine, nu e chiar simplu de suportat, in conditii de stres. “Bondarul
“ primeste acordul de decolare, si se avanta hotarat pe pista, pentru a-si lua zborul. “Pista de decolare” era de fapt un camp plin de iarba de la
marginea localitatii, ceea ce facea ca, pana la desprinderea de sol,
“pasagerii” sa suporte serioase
hurducaturi. In sfarsit incepem ascesiunea. Ma uit pe figurile colegilor si
citesc o oarecare crispare. Cred ca si eu aratam la fel, dar nu pot sa spun
ca aveam teama.
Imi pliasem singur parasutele de cateva zeci de
ori si aveam incredere in ele. In plus, parasutarea de scoala presupune
deschiderea automata a parasutei principale, la parasirea bordului aeronavei.
Am ajuns la inaltimea stabilita, de 1000 m, si
ne pregatim de lansare. La un momentdat instructorul deschide usa, si-l
pozitioneaza pe colegul meu care se “nimerise” primul, pentru salt. Un sunet
infundat de sirena, ca un macait de rata, concomitent cu aprinderea unui bec
verde, ne fac sa intelegem ca e liber pentru comanda “salt” . “Pleaca “
primul, ma ridic si eu si pornesc spre usa. Eram al 4-lea. Trecusera
vreo 8 secunde, ma asez in pozitie si,
in momentul in care simt palma instructorului pe umarul drept si expresia
“du-te”, m-am aruncat in hau. De regula, la parasutarile automate, timpul de la
parasirea bordului, pana la deschiderea parasutei, este de 4-5
secunde. Cand m-am imbarcat imi propusesem sa tin ochii deschisi, ca semn ca
sunt stapan pe situatie. Credeti ca am reusit? Ti-ai gasit! Nu numai ca i-am
inchis instantaneu, dar, acele 4-5 secunde, mi s-au parut o vesnicie !In fine,
respir usurat cand vad cupola deschisa, si incep sa rostesc in gand cuvintele
repetate obsesiv la saltul din trenajor: voalura, suspante, dispozitiv de
largare, bucla de acrosare s.a.m.d.
Fericit ca totu-i in regula, imi cobor privirea
spre sol. O padure imensa imi aparea vederii si, disperat, incerc sa aplic
in practica teoria pilotarii parasutei. Si ma pun eu de tras de comenzi cand de
cea din stanga, cand de cea din dreapta, doar doar oi trece padurea. Da de unde
sa poti evita? Cu ”
experienta” mea, ma indrept in coborare,
exact in centrul padurii. Il vad pe
colegul care sarise primul, reusind aterizarea, intre copaci si ma gandeam ca,
poate am noroc. Si cum coboram eu asa, cu speranta, aterizez pe cel mai falnic
si mai batran stejar care exista in acea padure! Evit totusi, trunchiul si ma
“preling” pe o “ ramura” lateral, ramanand atarnat la circa 7 m de sol. Apelez
din nou la teorie, care spunea ca, daca ramai suspendat intr-un copac, deschizi
parasuta de rezerva (sau de siguranta, cum se mai numeste) si cobori frumos, pe
ea. Ceea ce am si facut. Numai ca, teoria, ca teoria… stiti voi. Ca sa pot sa
cobor, trebuia mai intai, sa-mi desfac bucla de acrosare si sa ies din chingile
principalei. Cand e sa ai ghinion, asta e! Mi s-a blocat o catarama intr-o
chinga si, sub greutatea corpului, apasa pe o zona sensibila, de ma seca la
inima. Sa-mi alin durerea, ma tineam de suspante ca de o bara fixa. Eram intr-o
situatie imposibila. Cu mintea de mai tarziu, dupa zeci de salturi, as fi stiut ce sa fac dar, atunci n-aveam de
unde sa stiu ca ar fi trebuit sa-mi folosesc acel cutit de pe parasuta de
rezerva, ca sa tai chingile. Asta nu ni se spusese la teorie! Cum stateam eu
asa atarnat emanand toate beep-urile posibile, in vreo 5 minute apar 4 colegi
sa ma ajute. Eram epuizat dar bucuros ca o sa scap de chin. Strig la ei
sa se grabeasca, dar ei s-au pus pe niste hohote de ras ca tremura padurea.
Dupa alte beep-uri de rigoare adresate direct, s-au decis sa ma salveze. Cum?
Tragand de suspante, pana s-a rupt ramura care, ca sa va faceti o imagine, avea
un diametru de vreo 35 de cm. In
sfarsit, pe sol, le multumesc, totusi, si ma apuc ajutat si de ei , sa strang
parasutele.
La punctul de comanda, ma asteptau alti colegi
sa–mi faca “botezul”, care consta in
aruncarea cu partile posterioare, intr-o gramada de maracini, de cateva ori!
Asa s-a terminat prima mea zi de parasutare! Nu
ma intrebati, ce am facut in acea seara.
Daca intuiti, bine!
PS Cu
aceleasi parasute am sarit, in toata
perioada de pregatire de la acea unitate, semn ca aveam incredere deplina in
ele.
Pentru cei care nu cunosc istoria acestei postari, trebuie sa fac precizarea ca au fost peste 40 de comentarii care au fost sterse odata cu blogul, atunci cand am vrut sa renunt. Din pacate, acestea n-au mai putut fi recuperate.
RăspundețiȘtergere